DN och SVD, svd2 skriver idag om folkpartiets senaste utspel, att de obehöriga lärarna ska bort.
Läraryrket har en låg status utav flera anledningar. Vi ser skolor, kommunpolitiker och många fler som argumenterar att lärarexamen är ingen garanti för en god lärare och att man därmed skall stå fri att anställa obehöriga lärare. Hur kan man någonsin få status i ett yrke om man anser att 3-5 års utbildning inte är värd mer än ”sunt förnuft”? Hur kan man få status i ett yrke om man är precis lika kompetent att utföra yrket oavsett om man är utbildad eller ej ? Svaret är självklart, det går inte !
I skolverkets senaste rapport berättar de följande intressanta fakta om procentuell andel av personalen med högskoleutbildning inom området:
- * 51-54% behörig i förskola
- * 57% behörig i fritidshem (en minskning med nästan 11%)
I Grundskolan är siffrorna lite mer glädjande
- 68% behöriga i grundskolor, det är friskolor som drar ner snittet (i kommunala är 87% behöriga)
Det märkliga är att det minskar i gymnasiet.
74% har behörighet, en minskning med 9% sedan 1999.
Även här har friskolorna lägst grad (55%) av behöriga.
Dessa siffror kanske verkar ”ofarliga” i vissa ögon, men att obehöriga personal utan adekvat utbildning är så kraftigt representerade i de formativa åren av ett barns utveckling är för mig en skrämmande faktor. Förskolan och grundskolan är väldigt viktiga år i ett barns utveckling och då ska en förälder vara säker på att den skola som han/hon skickar sitt barn till tar hand om hans/hennes barn på bästa möjliga sätt efter modern pedagogik utifrån det som skolan faktiskt står för.
I en granskning av ekonomerna Stefan Fölster, Anders Morin och Monica Renstig om skolans situation så kom de fram till en relativt självklar slutsats. Skolorna behöver inte mer resurser, det är inte kvantitet som räknas, utan kvalitet. Eleverna behöver lärarledda lektioner av kvalificerad personal. Att satsa på lärarkvalitet istället för lärarkvantitet visar entydigt enligt dessa forskare ha stört betydelse för elevernas resultat än de resurser eller antal av lärare som arbetar.
När man går i skolverkets rapport (Lägesbedömning 2009) så säger de uttryckligen i flertalet ämnen om orsaken till de dåliga resultaten i svensk skola att:
* ”Inom de naturorienterande
ämnena visar analyserna att undervisningen i de tidigare åren inte
motsvarar de krav som ställs i kursplanerna i första hand beroende på bristande
kompetens hos lärarna att undervisa i de naturorienterande ämnena.”
Genom att förbjuda skolor att anställa obehöriga lärare så kan detta fenomen försvinna. Det får självfallet ges viss frihet för skolor att själva leda och fördela arbetet. Det är orimligt att korttidsvikariat och liknande skall prompt tillsättas av behöriga, men längre vikariat och fasta anställningar skall inte tillfalla de obehöriga, men så är fallet idag.
Har inte tid att skriva en lång kommentar, men jag vill bara säga att jag uppskattar dina intelligenta inlägg. Vi har i mångt och mycket samma åsikter om skolan. När det gäller obehöriga lärare är det bara nys att orsaken till det höga antalet är lärarbrist. Man anställer obehöriga lärare för att de är både billigare, mer flexibla och lydigare. Sedan uppmanar man dem att sätta glädjebetyg och så är alla nöjda och glada.
Jag kan också tillägga att det inte bara är matte som är repetition på gymnasiet, engelska och svenska är precis lika mycket tomgång. Jag har skrivit ett antal skolkritiska artiklar. Det här är den senaste.
http://www.expressen.se/debatt/1.1804897/klart-att-vi-larare-ger-for-hoga-betyg
Tack Helena, roligt att få så positiva kommentarer från en av de ”stora bloggarna” som jag uppmärksammat på SVD och Newsmill:)
Lärarbrist jadu det verkar vara skitsnack, jag som arbetar som vikarie i pool för tillfället har sett en del av verkligheten. En av de första frågorna jag fick var ”Vissa skolor vill ha obehöriga, är du villig att arbeta för obehörig lön? ” Jag var faktiskt kaxig nog och sa ”nej, jag är behörig och skall värderas som sådan”. Det har gett mig många uppdrag ändå, så det finns naturligtvis bra skolor i mängder, men kostnadsfrågan finns säkerligen alltid där.
Så det är så pass illa, jag är som sagt mest insatt i SO-ämnen, att nu höra att det är precis samma i Engelska och Svenska så ja, undrar om det finns något Unikt undantag där man faktiskt fortsätter på högstadiets kunskaper och inte har repetition..
Vill säga att det är glädjande att mina tankar om ”lärarens kvalité = sätt bra betyg” stämmer rätt väl med vad du skriver. Då jag diskuterat det förut har jag blivit kallad konspiratorisk:) För att citera dig själv
”För läraren är det idel vinster med att sätta för höga betyg. Lättköpt popularitet hos eleverna, som flockas till dina kurser och talar varmt om dig i efterhand. Föräldrarna ler och småpratar när ni möts på gatan. Skolledningen inser vilken förträfflig pedagog du är och lägger litet extra i lönekuvertet, och sist men inte minst – inget extraarbete.”
Så slutligen, det glädjer mig att det finns några av oss här ute och försöker uppmärksamma dessa problem, att vi båda har våra arenor att påverka. Vem vet, vi kanske får en mycket bättre skola i framtiden.
Skjut inte på pianisten……
Jag har arbetat som obehörig lärare i 27 år. Jag hade tänkt arbeta i skolan några år, men jag fick nya uppdrag och så gick 3år…5…10 etc. Under 80- 0ch 90-talet var det stor lärarbrist. Undrar hur det varit om inte alla MODIGA människor hade tagit sig an eleverna! Om jag arbetade som assistent i en klass var det vanliga att jag skulle ta hand om de elever som hade det svårt med inlärning av olika anledningar. De tittade ofta oförstående och tyckte att de hade inte tid med dem. Jag har haft OBS.klass, gått otaliga fortbildningar, förutom allt vad sklolledningar hittar på. Efter 27 år känner jag mig inte särskilt obehörig. Vilket uttryck: obehörig. Ej lärarutbildad skulle vara en bättrer beteckning. Min sämre lön är det pris jag betalt istället för studielån, för det är mest det argumentet man hör från utbildade lärare. Tror inte att jag blivit kvar så länge om jag inte var duktig. Det finns väl inget annat arbete där man blir så utvärderad som det som lärare. Det skulle vara skådespelare då, som det finns många likheter med! Har bara positiva erfarenheter när det gäller feed-back från rektorer, lärare och elever. De konflikter som givetvis funnits med föräldrar, skolledning och lärare kan jag räkna på ena handens fingrar. Det finns många lärare som inte imponerar särskilt med sin undervisning. Lärarhögskolan verkar ju missa en hel del.
Obehörig är inte samma sak som okunnig. Jämför med en musiker istället. Måste man gått på musikhögskolan för att lära ut musik…… Björklun är väl ganska obehörig för sitt jobb! Ge utbildade lärare bättre betalt, men släng inte ut alla andra! Barnens väl, min belöning!